?چرا بالا رفتن کلسترول در زنان و مردان متفاوت است؟
?یک پروژه تحقیقاتی در سوئد نشان می دهد که یک آنزیم کبدی وابسته به کروموزوم X ممکن است توضیح دهد که چرا بدن زنان و مردان، کلسترول را به طور متفاوت پردازش میکنند.
ژن کدکننده آنزیم KDM6A روی کروموزوم X قرار دارد و بر تنظیم کلسترول کبد تأثیر میگذارد.
به همین دلیل این ژن در زنان در سطوح بالاتری بیان میشود.
این پژوهش نشان داد که تفاوتهای جنسیتی در متابولیسم سلولی ناشی از آنزیمهای کلیدی کروموزومهای جنسی تا حد زیادی نادیده گرفته میشوند.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که KDM6A نقش بسیار مهمی در متابولیسم کلسترول در سلولهای کبد زنان دارد، اما در مردان این طور نیست. این آنزیم در مردان به فعال شدن ژنهایی کمک میکند که به مقابله با تشکیل لیپیدهای مضر خون میپردازند.
پس می توان گفت که خانم ها بعلل مختلف بیشتر در معرض چاقی و بیماریهای مرتبط با اون قرار دارن و حتماً حتماً باید مراقبت بیشتری داشته باشن


